torstai 5. tammikuuta 2012

you're the book i read

heippa! terveisiä täältä Hirvensalmen "maaseudulta" :-D ajeltiin siis Ramin kanssa tänne moikkaan sen vanhempia eilen ja lähtö oli heti mun kampaajan jälkeen! tästä syystä en oo vielä saanu kunnollisia kuvia mun hiuksista (haluisin kuvat jotka ois luonnollisessa valossa ja joissa mun hiukset ois hyvin!! :-D) eikä siis postausta mun polkkiksesta vielä ole! yritän parhaani ehtiä kuvaileen niitä huomenna, mutta ärsyttää ku ollaan varmaan Tampereella vasta pimeellä ja Vilma kameroineen on tipotiessä eli mulla ei oo sitä järkkärin mahtavaa lisäsalamaa käytössä >:( mut enköhä mä huomenna jonkunlaisia kuvia teille tänne laita, nyt jo sanon että oon supertyytyväinen muutokseen jeejee! mutta siitä lisää huomenna.

nyt mulla on vähän luppoaikaa täällä, koska Rami lähti Mikkeliin viettään father-son päivää isänsä kanssa (ymmärrettävää sinänsä etten päässy mukaan ku ne ei oo nähny moneen kuukauteen,mutta oisin mä silti voinu mennä Mikkelin Hennesille! :-D) eli mulla on nyt hyvää aikaa kirjotella teille! mähän puhuin jossain vaiheessa että haluun tehä teille pienen kirjapostauksen, eli suositella muutamia kirjoja, jos siellä ruudun toisella puolella on samanlaisia lukutoukkia ku minä. >:) mä tykkään tosi paljon lukemisesta, mutta useimmiten mulla menee aikaa että saan jonku kirjan alotettua! esimerkiks toi Khaled Hosseinin Leijapoika, se oli mulla monta viikkoo yöpöydällä oottamassa avaamista, ja nyt ku vihdoin sain sen alotettua oo kahlannu jo mont lukua läpi! aina ku alotan kirjan, nii oli se tosi hyvä tai vaikka vähän huonompiki ni mun on pakko kahlata se kirja loppuun mahollisimman nopeesti. :-D Turkissa luin viikon aikana ainaki kolme kirjaa, ja viime kesän aikana en ees uskalla laskee kuinka monta! mun mielestä auringonotto on supertylsää puuhaa yksin, mutta hyvän kirjan kanssa tilanne onki jo ihan toinen. pari kertaa mun iho ei ihan oo tykänny ku oon ollu vähä liian kauan auringossa ku en oo pystyny lopettaa jonku kirjan lukemista. :-D oon siis lukenu tooooosi monta kirjaa, mutta tässä tulee viime aikojen suosikit ja ne jotka tulee ekana mieleen ku kysytään lempparikirjoja!


tuhat loistavaa aurinkoa - Khaled Hosseini

alotetaan tästä ehkä viime aikojen vaikuttavimmasta kirjasta, jonka luin sillon Kreikassa ja huhhuh! sillon joskus ku toi kirja ilmesty ja kaikki hehkutti sitä ni olin ihan varma ettei se nyt niin hyvä oo, sitte tytöt ehdotti mulle ennen reissuun lähtöö että oikeesti mun kannattais lukee se, ja niin tein, onneks! toi on oikeesti niiin vaikuttava kirja ja sen lisäks että se on tosi hyvin kirjotettu sen "juoni" (perustuu mun mielestä ainaki löyhästi tositapahtumiin) on tosi hyvä. toi on myös aika rankka kirja ja välillä tuli melkein tippa linssiin ku ajattelin että jonku elämä voi oikeesti olla tollasta. kuitenki oon nii ilonen että luin ton kirjan! sai jotenki aikalailla uutta perspektiiviä omaan elämään, ja oppii ainaki arvostaan sitä että ihan oikeesti Suomessa meillä naisilla asiat on hyvin ja voidaan tosiaan tehä ihan mitä meitä huvittaa. suosittelen ton lukemista ihan ehdottomasti!

mutta toisaalta mua myös hivenen pelottaa ton kirjan suosio ja se mitä vaikutusta sillä on ollu jo muutenki ainaki Suomessa riehuneeseen "muslimivihaan", okei ehkä en ihan noin vahvaa sanaa käyttäis mutta u know, jokainen on varmaan kuullu niitä "muslimit alistaa naisia ja kohtelee niitä ku roskaa"-lausahduksia? tossa kirjassa niin tosiaan on, ja valitettavasti varmasti näin on jossain ihan oikeesti ja nimenomaan jollain ihmisillä. mä vaan toivon että kaikilla jotka ton kirjan lukee, on sen verran järkee päässä, että tietää että toi kirja on kirjotettu vanhasta ajasta ja että toi saattaa olla joidenkin arkipäivää ja se on ihan kamalaa, mutta toi ei oo mitään sellasta, mitä esimerkiks jokainen Suomessa asustava muslimi harrastais, ja tosiaan toivon että toi kirja ei saa ketään kääntyyn rasismiin tms! okei nyt meni ehkä liian syvälliseks, joten siirytääs seuraavaan kirjaan.

eiku hei pitäskö mun sitä ennen vinkata muutama sana ton kirjan juonesta. :-D siis toi kertoo kahesta afganistanilaisesta tytöstä/naisesta, ja kertoo niiden elämäntarinat, jotka yhtyy jossain vaiheessa. niillä on ihan liikaa vastoinkäymisiä joita en ala tässä purkamaan, mutta siis periaatteessa toi on semmonen elämänkerta juttu, siis että juonena on ihan oikeesti vaan noitten naisten elämä!



poika raidallisessa pyjamassa - John Boyne

tää on kyllä kans tosi vaikuttava ja oikeesti aika pysäyttävä kirja! mä veikkaan, että te kaikki ootte sen verran fiksuja, että tajuatte jo tosta kannesta, mistä tässä kirjassa on kyse, eli en siks ala sitä salaileen vaikka toi kirja on parempi jos ei tiedä liikaa siitä mistä toi kertoo. mutta jos siä on joku yhtä tyhmä ku mä, ni kerron kuitenki pienen vinkin, koska jos Vilma ei ois paljastanu mulle, en ois vältsisti kauheen nopeesti tajunnu mistä toi kertoo...... :-D mutta siis pointtina on natsiupseerin pojan ja keskistysleirillä olevan juutalaispojan ystävyys, jonka välissä on toi aita. en kerro enempää tosta juonesta tms, koska kuten sanottu, kirja on parempi jos ei tiedä liikaa, sanon siis vaan että kuten toi edellinenki kirja, niin tää aiheuttaa vähä samoja fiiliksiä, että voi kun mulla on asiat hyvin. toi on kans sellanen kirja että välillä meinas itku tulla, mutta silti lukekaa se!



tiikerin lapsi - Torey Hayden

oisin voinu valita tähän vaikka kaikki Torey Haydenin kirjat, koska ne on vaan ihan supereita! valitsin kuitenki tän mikä on Suomessa julkastu yhteispainoksena, eli tossa on siis kaks kirjaa samassa. ekana on One Child ja sitte sen jatko-osa The Tiger's Child, molemmat kertoo samasta tytöstä, toinen kun se on pieni ja toinen ku se on iso. tääkin kirja aiheutti aikamoisia vilunväristyksiä ja itkusia silmiä (tää kuulostaa nyt siltä ku oisin hirvee herkkis ku itken jokaisessa kirjassa.... :-D) mutta sitä suuremmalla syyllä, tosi hyvä kirja! Torey Haydenin kirjat kertoo siis aina häiriintyneistä lapsista, joita hän on opettanu. kuulostaa ehkä masentavalta ku joka kirjassa lapsilla on toinen toistaan kamalampia ongelmia, mutta jotenki mua nää kiehtoo. (johtuu ehkä siitä että rakastan lapsia ja psykologiaa. :-D oisinpa lukutoukka niinku opiskelumielessä, musta tulis varmasti lapsipsykologi! vaikka voisin toisaalta olla myös liian herkkis siihen ammattiin....) on mielenkiintosta lukee mistä kaikki noi ongelmat voi johtua ja etenkin ihanaa huomata että useimmiten ainaki jotain on tehtävissä! tässä kyseisessä kirjassa tapaus on aika lohduton, Sheila oli kaikella tapaa ongelmallinen. ei itkeny, ei puhunu, teki ihan hulluja juttuja ja oli jopa kiduttanu toista lasta. tää on jotenki tosi vangitseva tarina en ees oikeestaan tiedä miks, mutta suosittelen tosiaan lukeen, jos et oo mikään ihan super hermoheikko! ps toi on tosi tarina :-( kuten suurin osa noista kirjoista! niin ja varotan, kun luette yhen, tuutte lukeen monta muutaki, joten varautukaa vaikka kerralla hakeen pari kirjaa kirjastosta. :-D



ihana meri - Kira Poutanen

näköjään ainoo suomalainen kirja joka pääsi tälle mun top-4 listalle! eiks listat ookki paljo kivempia ku ne ei oo mitään tasanumeroita? :-D anyway tätä kirjaa ei vaan voi jättää pois lempparikirjoista puhuttaessa. luin tän ekaa kertaa ysiluokalla ja tykästyin heti, siitä lähtien tää on kuulunu mun ehdottomiin lemppareihin! tääki on aika järkyttävä, mutta silti niin hyvä. miks kaikki mun suosikkikirjat on jotain itkettäviä/muuten vaan kamalia? :-D mulla menee varmaan liian hyvin kun tarvii hakee kamaluuksia jostain muualta! kiitos siitä! mutta siis takasin asiaan, eli Ihanaan mereen, joka on päiväkirjamainen kirja 15-vuotiaan tytön elämästä, joka sairastuu anoreksiaan. tää kirja on mun mielestä tosi hyvin kirjotettua ja on jotenkin aika totuuden mukanen, aihe on koskettanu mun lähiympäristöö vähä liianki läheltä, joten tosiaan tiedän mistä puhun. anoreksia on vakava vakava sairaus ja jotenki ainaki mun silmään tossa kirjassa sitä on kuvattu hyvin. toki jotain jolla itellä on/on ollu anoreksia, toi saattaa vähän ärsyttää sellasella pienellä lällyilyllään, mutta mulle toi oli just sopiva ja tosiaankin suosittelen lukeen tän!


semmosia on mun lempparikirjat. onks kellään teistä samoja lemppareita? :-) ja sainko edes yhen teistä houkuteltua lukeen jonkun näistä kirjoista? :-D ja hei! ku nyt näitte nää mun lempparit, niin pliis jos teillä on jotain omia suosikkeja joista epäilette mun kenties tykkäävän ni heitelkää pliis kommenttiboksiin, jookos :-) hyviä kirjoja ei voi koskaan olla liikaa!  
nyt mä lähen kehitteleen itelleni jotain muuta puuhaa ja palailen varmaan huomenna ainakin sen hiuspostauksen kera ja kenties tulee myös jotain juttua täältä jos vaan ehdin! nyt moikka ja heippa! ♥







6 kommenttia:

  1. kiva postaus!! en malta odottaa sun uutta tukkaa! :) tee postaus blogeista mitä luet.. ehkä sulle on tullut uusia blogi löytöjä! :)

    VastaaPoista
  2. hyvä että tykkäsit! :) välillä vähä muutaki ku perus arkee :D jep uus tukka pääsee esittelyyn huomisen puolella! :) ja joo itseasiassa mulla on tuolla luonnoksissa oottelemassa postaus mun lemppariblogeista koitan saada sen tänne ku tulee sopiva rako! :)

    VastaaPoista
  3. nyt sitä kuvaa tukasta, can't wait anymoreeee! :-D

    VastaaPoista

kiitti kommenteista, niitä on aina huippua lueskella! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...