maanantai 21. marraskuuta 2011

far from home, it's for the better?

heippa hei ja hauskaa maanantaita kaikille! mun päivään ei oo tänään kuulunu mitään kauheen erikoista, töitä, Täykkäreitä, Hellan kanssa hengailua ja kävelyllä käynti. tästä syystä oon käyttäny aikaani vähän muuhun, nimittäin: haaveilu, mikä ihana tapa kuluttaa aikaansa mikäli ei parempaakaan tekemistä oo. tällä kertaa, kuten niin usein muulloinki, mun haaveilun kohteena on ollu matkailu! oon matkustanu tänä vuonna ihan huimasti enemmän, ku aiempina vuosina. yleensä ollaan käyty perheen kanssa kerran kesässä jossain etelässä ja ehkä tuurilla jossain pikkureissussa jossain kohtaa vuotta. tänä vuonna oon kuitenki kerenny käväseen ihanalla pikkureissulla Riiassa Ramin kanssa (♥) ihan mahtavalla tyttöjen biltsulomalla Agia Napassa, pikavisiitilla Tallinnassa perheen ja perhetuttujen kanssa, rentouttavalla viikon perhe/perheystävä lomalla Turkissa, kolmen viikon bailaushengausrantareissulla Hellan luona Corfulla, sekä elämäni ensimmäisellä Afrikan matkalla viettäessäni kolme viikkoo ympäri Egyptiä Ramin kanssa. oon siis ollu ihan hirmusen onnekas saadessani matkustaa noin monesti ja noin erilaisilla kokoonpanoilla, eri tyylisillä lomilla ja erilaisissa kulttuureissa. oon super super ilonen siitä, kuinka moniin uusiin kulttuureihin oon päässy tutustuun lähemmin ja esimerkiks Latvia, Turkki ja Egypti on maita joissa en ennen tätä vuotta ollu käyny!

kuitenki näköjään nälkä kasvaa syödessä ja matkustushimo matkustaessa, nimittäin oon täällä jo täyttä häkää haaveilemassa ja suunnittelemassa seuraavaa reissua! kaukokaipuu on ensimmäistä kertaa tosi kova, ja ikävöin Egyptin menoo hirmupaljon ja ois maailman mahtavinta lähtee taas joko sinne, tai johonki muuhun kaukaiseen ja ihan erilaiseen maahan. en tietenkään panis pahakseni ihan perusrantalomaa vaikkapa Gran Canarialla tässä inhottavan loskakelin saapuessa. etelänlomat ei kuitenkaa tällä hetkellä oo kauheen realistisia haaveita mun elämässäni, ku töitä on vaikka muille jakaa eikä lomaa näy mailla eikä halmeilla, ja siihen omaan asuntoonki pitäs kerätä säästöjä. nää haaveet aion siis pitää ihan haaveiden tasolla.

kuitenki oon sitä mieltä että johonki on päästävä! oon tän vuotisen Riian ja Tallinnan reissujen jälkeen alkanu kiinnostuun kaupunkilomista ihan eri tavalla ja tajunnu kuinka helppo ja suhteellisen halpaki keino ne on paeta perusarkee ja saada jotain säpinää vaikkapa sitte tälläseen masentavaan kaamokseen. tällä hetkellä haaveilen siis vaikka ihan vaan lyhyestä kaupunkilomasta jossain ihanassa kaupungissa. kuinka kivaa ois viettää vaikka ihan vaan pari yötä lumisessa Lontoossa, tai kävästä edes päiväseltään syksyisessa Tukholmassa, tai vierailla Tallinnan joulutorilla?



London.
uskokaa tai älkää, oon ehkä ainoo tän ikänen tyttö maailmassa (..) joka ei oo koskaan mitenkään erityisesti himoinnu Lontooseen. en tiedä mikä siinä on, mutta en todellakaan fanita Iso-Britanniaa millään tavalla, enkä oo ikinä ollu sen suuremmin kiinnostunu koko maasta, johtuneeko sitte huonoista kokemuksista brittituristeista kaikissa lomakohteissa, vai mistä, sitä en tiedä. jo viime keväänä Hellan lähtiessä käymään Lontoossa, aloin kuitenki miettiä koko kaupunkia tarkemmin ja katteleen kuvia Lontoosta yms. tajusin, että kaupunkihan on tosi kaunis ja kyllä siellä nyt ainaki kerran elämässään on päästävä käymään! meinattiin Ramin kanssa Riiaan matkatessamme mennä Lontooseen, mutta sillosen rahatilanteen takia päädyttiin Riiaan, ja sitä en missään nimessä kadu. Riika oli ihana kaupunki ja just sopiva tollaselle muutaman päivän reissulle. kuitenki oon nyt tullo siihen tulokseen, että Lontooseen ois ihana päästä käymään, etenkin talvella! Ryanairin lennot sinne kun ei mitään kauheen kalliita oo ja siellä ois ainaki nähtävää. :-)



Stockholm.
jos en oo koskaan erityisemmin fanittanu Iso-Britanniaa, niin tää mun fanitus on kohdistunu tohon naapurimaahamme Ruotsiin! oon jo jonkun aikaa tykänny Ruotsista hirveesti, sekä maana, että kielenä. mun viime Ruotsin vierailusta on ihan hävettävän kauan aikaa ja sillonki kyseessä oli vaan "päivä Tukholmassa"-risteily. ois siis jo aikakin mennä käväseen länsinaapurissa, ja mikäs sen ihanampaa ku nähä Vanhan Kaupungin pienet kujat peittyneenä lumeen, ja ruotsalaisten talvityylit! siitä riittäis varmaan inspiraatioo itellekki koko talven pukeutumiseen. shoppailu Ruotsissahan on sitte ihan asia erikseen, mutta tykkäisin kyllä kierrellä siellä vähän suuremmallaki alueella ku Vanhasta Kaupungista Hennesille ja maanalasella satamaan.. :-D


Tallinn.
ennen tän kesän Tallinnan reissua olin vieraillu siellä viimeks vissiin pari vuotta sitte, enkä sillon kuten en aiemmillakaan Tallinnan reissullani ollu mitenkään erityisesti miettiny ton kaupungin ihanaa fiilistä ja kauniita maisemia. kuitenki tänä kesänä katoin Tallinnaa jotenki ihan uusin silmin ja muhun iski se kuinka kaunis kaupunki se on ja kuinka paljon siellä on nähtävää, Zaran ja Bershkan lisäks. :-D myös kaikki ihanat pikkuravintolat ja pienet putiikit ois vierailemisen arvosia ja oonki alkanu harkitseen ihan vakavissaan edes yön tai parin reissua tonne, Tallinnaan ku on niin helppo ja itseasiassa aika halpaki mennä laivalla!


sellasia on mun tän hetkiset kaupunkilomahimotukset, mutta toki muutki kaupungit kelpais, etten sillai pistäis pahakseni vierailua vaikkapa Barcelonassa tai Pariisissa. :-D onks teillä joitain kaupunkeja joissa ootte vieraillu/haluaisitte vierailla? kertokaa kokemuksia ja ehdotuksia, sillä harkitsen jotain pikkureissua ihan tosissani ja ois kiva kuulla vähä muitaki vaihtoehtoja ku mitä ite oon miettiny! ois maailman parasta saada rahat ja aikataulut sovitettua yhteen Ramin kanssa vielä ennen ku se jää Parolan vangiks, ja lähtee käväsee ees pikasesti jossain! tammikuussa mulla ja Hellalla on onneks luvassa ihan pakonki edessä reissu Liettuaan, sillä luvattiin Hellan Corfu-kämppiksille, että ihan ehdottomasti mennään treffaan niitä niiden kotimaahan, ku Tampereelta Kaunakseen lentää parhaimmillaan viidellä eurolla, ja ollaan kumpiki oltu kiinnostuneita näkeen toi Kaunas ihan muutenki. :-) tammikuuhun on kuitenki vielä liian pitkä aika, sitä ennen on päästävä johonkin!  


miten te ootte käyttäny maanantainne? onko ohjelmassa ollu samanlaista haaveilua, ja jos on niin millasia on teiän haaveilun kohteet? :-)

9 kommenttia:

  1. Ehkä vähän ärsyttää, kirjotin just pitkän kommentin ja kun yritin postaa, tuli teksti "toivettasi ei voida toteuttaa".... selvä :D

    Mäkään en oo koskaan ollut erityisen kiinnostunut Lontoosta, vaikka oonkin "jo" 23v. ja reissannut muuten ympäri Eurooppaa.

    Barcelona, Tukholma ja Tallinna on kaikki kivoja, mutta suosittelisin silti erityisesti Wieniä. Se on ihana ja mulle tuttu, asunhan 70km sieltä. Erityisesti näin joulun edellä se on supernätti, kun joka puolella on joulumarkkinoita jne :)

    VastaaPoista
  2. mä olin just syyskuus pariisis ja se oli ehkä ihanin kaupunki, siel oli lämmintäki viel! <3 haluun sinne uudestaa ja tietty olis ihana päästä kylmää pakoon johonki rantalomakohteesee vaiks kreikkaa! jenkkeihin pitäis myös päästä käymää, mun mielest se olis sellanen once in a lifetime-kokemus :)nii ja ps. mä en ikinä oo käyny ruotsin maaperäl muutaku laivan kans mut haluisin kovasti! ehkä viel joskus sinnekki. pps. kiva romaani :D

    VastaaPoista
  3. Aino: apua voi ei! mulla on kai ollu vähän jotain ongelmaa tässä kommentoinnissa, koska muillaki on ollu samanlaisia ongelmia, ihan kakkaa koska en yhtään osaa sanoo mistä se voi johtua. :-( kiva että kommentoit silti!

    jei kiva kuulla etten oo ainoo ei-Lontoo-fani. :D ja hei kiitos tosta Wien vinkistä, kuulostaa kyllä ihanalta etenki noi joulutorit! :))

    Venla: Pariisi on ollu mulla aina vähä sama ku toi Lontoo (mikä ihmeen halu mulla on olla erilainen?! :-D) mutta viime aikoina oon alkanu siitäki kiinnostuun ja onhan noi molemmat sellasia kaupunkeja jotka on pakko kokee ainaki kerran elämässään! samaa mieltä oon myös Jenkeistä, että jotenki siellä on vaan pakko joskus mennä käymään. :D

    ps. ohhoh, mee ehdottomasti käymään, tai siis jos on mahis, ite ainaki tykkään Tukholmasta tosi paljon ihan niiden muutamien kertojen perusteella ku siellä oon vieraillu! :)

    pps. romaanikommentit on kivoja! :) nimimerkki, en muita kirjotakkaan... :-D

    VastaaPoista
  4. Hei! Löysin tän sun blogin ihan sattumalta, ja etkös sä olluki myös Kalevan lukiossa? En tiedä muistatko mua sieltä, mut siellä jokatapauksessa olin :) Selasin melkein kaikki noista sun postauksista läpi, ja täytyy kyllä sanoa että ihan mahtava blogi!! Ja oli ihan pakko kommentoida tähän juttuun.. Asun siis nykyään Tallinnassa, ja mäki oon vasta nyt ihastunu tähän kaupunkiin yli kaiken! Enkä malta odottaa että toi joulutori avataan (itseasissa jo ens lauantaina)! On tosi kiva kuulla että muutkin on nyt innostunu vähän enemmän tästä kaupungista :)

    Vielä kerran että aivan ihana blogi!

    VastaaPoista
  5. Emma: moi! juu olin Kalevassa ja muistan sut kyllä! :)) ja voi kiiiitos kiiitos paljon:) et tiäkkään kuinka tollaset kommentit piristää superväsynyttä päivää!

    oi vitsi Tallinnassa vähänkö ihanaa:) se on jotenki turvallisen lähellä kotia mut silti ihan erilainen ni varmaa tosi kiva asua! ja aa oon kade ku pääset nauttiin siitä Tallinnan joulusta yms:) ja kiitos vielä :) ihana kuulla että tykkäät mun blogista!

    VastaaPoista
  6. Mulla on vähän sama vika ton matkakuumeen kanssa! Suosittelen Berliiniä!! Se on yks mun lemppareista tähän asti, tai sitte Müncheniä, seki on jees. Lontooseen vaaditaan musta vähän pidempi aika kun se kaks yötä ja Pariisi ei innostanu mua oikeestaan kauheesti, vaikka onhan seki näkemisen arvonen :) Mutta perus Tukholman reissukin kävis kyllä nyt tähän stressin ja pimeyden keskelle!! :--)

    VastaaPoista
  7. oon ihan samaa mieltä tosta Lontoosta et sit ku joskus sinne lähen ni halun kyllä olla kauemmin ku viikonlopun! :) ja hei kiitti vinkeistä, pitäis ehkä otttaa Saksaki iha tosisaaan harkintaan:) tsemppiä sinnekki matkakuumeen kanssa ! :D

    VastaaPoista
  8. Jep! suosittelen tosiaan tota Saksaa, koska sinne pääsee halvalla, ja siellä on muutenki halpaa :--) Jeps, peukut pystyyn, että täs talven aikana pääsis edes johonki muuallekki ku Ruotsiin!

    VastaaPoista
  9. ja siellä on Primark!!! :D pitää kyl laittaa korvan taakse toi Saksa jos vaan lomapäiviä pientä reissua varten järkkääntyis! :) ja todellakin toivotaan näin:)

    VastaaPoista

kiitti kommenteista, niitä on aina huippua lueskella! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...